شارك في السلبيات التي تراها في الشباب المسلم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

مُساهمة من طرف THE STAR في الإثنين أكتوبر 06, 2008 11:03 am

اليوم فى مجتمعتنا العربية اصبحالشباب منفصلين تماما عن المشاكل او الازمات الى الامة بتمر بيها وكل شاب وبنت عامل لنفسه عالم لواحده وعايش فيه فى منهم الشباب الى دماغه فاضية تماما وكل الى فيها التقليد الاعمى للناس الى حواليه ايه مشكلة النوع ده من الشباب اما عن النوع الثانى :فبيكون موجود اكتر بين البنات ولا سيما وجوده بين الشباب وهما بقا شباب الروشنة او الشباب الى بيهتموا با الموضة على اساس يعنى ان هما مش هيبقوا متحضرين الا اذا عملوا كده وكانوا ماشين على الموضة . اما عن ثالث نوع :فهما شباب عايشين فى قوقعة وقافلين على نفسهم كل منافذ التعامل مع الحياة مين يعرف يساعدهم علشان نخرجهم من العزلة والقوقعة المظلمة الى قفلوا على نفسهم فيها اما عن النوع الرابع : فهما شباب متعصبين فى الدين وفى العلم وفى العمل وفى كل حياتهم وبحاولو يفهموا الى حواليهم ان هما عمرهم ما اخطائوة ولو شافوه شخص بيرتكب معصية بيكرهوه فى الدنيا وفى الدين بطريقتهم وبا الكلام الى بيقلوه لهذا الشخص اما بقا عن النوع الخامس : فبيكونو شباب ربنا يكرمهم ويزدهم ايمان وعلم ومعرفة وطاعة بيكونوا متديينين بمعنى الكلمة وبكل ما تحمله هذه الكلمة من معانى غزيرة النوع ولا سيما ان كل الناس بتحتاج لبعض بس هو النوع ده فى الغالب انا بحاول اتعلم منه واكون زيه وهو ده النوع الى اتمنى ان كل الشباب يكونوا زيه...................................
THE STAR
عالم

انثى عدد الرسائل : 79

رد: شارك في السلبيات التي تراها في الشباب المسلم

مُساهمة من طرف The DeViL في الإثنين أكتوبر 06, 2008 1:30 pm

مووووضوووع جميل يا ستاااار

بس

مش للدرجة دى؛ يعنى الشباب مش كله وحش انتى قولتى 4 انواع مش تماااام و نوع واحد كويس
مع ان فى ناس كتير كويسة برضو مش النوع الاخير و بس
و الاجمل من كدة انهم بيبقو عااملين كوكتيل متواااازن من جميع الانواع الى انتى قولتيها دى
و دة احسن نوع من رأى يعنى

و عمووومااااا شكراااا على موووضوووعك
The DeViL
عالم مجتهد

ذكر عدد الرسائل : 229

مُساهمة من طرف DEADMAN في الأربعاء أكتوبر 08, 2008 12:30 pm

هو فعلا احسن نوع الاخير بس ده نادر اوي وبس مش معني كده ان الباقيين وحشين
DEADMAN
عالم

ذكر عدد الرسائل : 125

مُساهمة من طرف waleed A.Hassan في الأربعاء فبراير 11, 2009 1:47 am

أولا ُ : جزيل الشكر على الموضوع الرائع ، وأشكرك لأنك تناولت موضوع مهم فعلا ً .
ثانيا ً : أنا شخصيا ً من النوع الثالث ، اللى أسمه المتقوقع ، أو المعقد بدون مجاملات ، ورغم كده أنا أعرف أشخاص منهم من اللى بيجمع النوع الأول والتانى - ربنا يزيده - ومنهم اللى من النوع الخامس ، أنما الحقيقة لسة مشفتش النوع الرابع اللى هو المتعصب وما أعتقدش أن أنا نفسى أشوفهم

waleed A.Hassan
عالم

ذكر عدد الرسائل : 104

مُساهمة من طرف AMR ABD EL.HAKIM في الإثنين فبراير 16, 2009 8:52 pm

والله ياجماعة الأنواع دى موجودة طول عمرنا مفيش جديد أنما الجديد والمصيبة أن بقت عند شبابنا الامبالاه والسلبية وكلمة أنا مالى ربنا يهدى شباب المسلمين .

AMR ABD EL.HAKIM
عالم

ذكر عدد الرسائل : 103

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة